Wednesday, April 18, 2007

29.07.06

Kirjanik Tõnis kirjutab:

00:48 Hakkame jõudma Oldenisse. Kersti sõitis esimest korda tunnelis ja andis suunatuledega märku, et temast mööda sõidetaks (jälle tunnel ja ma ei näe, mis ma kirjutan).

01:44 Käisime Skibotnis „kalal“, nüüd sõidame sisemaa poole ehk põmst alustasime tagasisõitu. Õues + 3 C, üldiselt selge, aga kohati läbime pilvi.

Kersti: 03:09 lõpetasime edukalt jõe ääre vallutused. Äkki on jõe nimi Rieffe Javrre? Alguses oli plaan minna jõe äärde niisama jalutama, aga siis kujunes sellest välja kividel ronimine/hüppamine üle jõe ja Tõnis muidugi pidi tõestama ka oma mehelikkust ja jälle ära kaduma, et ronida kuskilt järsakust üles. Minus aga lõi välja muretsev naisterahvas. Tõnist oodates ja närve rahustades otsisin kivikillu ja kriipisin jõe keskel suure kivi peale „Lily was here“. Miks? Kurat seda teab, sel hetkel tundus õige tegu. Aga ta mu käest sai....kui ma ta kätte sain!

Kohtasime oma reisi kolmandat jänest. Esimese jänesega võtsin koos Knivskjelloddeni tõusu. Tõnis tunneb jätkuvalt suurt huvi igale poole ronimise suhtes- hakkab vist mägironijaks.

Kokku oleme läbinud 2185 km. Panin Tõnise tagasi rooli, mis ta passib siin muidu niisamaJ. Oleme teel Kilpisjärve poole. Kell on 03:16 ja sooja + 3 C.

Tõnis ületab jällegi kiirust...pole vist ammu trahvi saanud :P. Pean vist varsti jälle rooli üle võtma, natuke hakkas juba meeldima see mägedes keerutamine- kui just mõni jobu ei laiuta vastu tulles!

Tähelepanekud:

1. Kui Tõnis sõidab on tee palju laiem!!!
  2. Juhil on alati autos soojem ja krutib temperatuuri maha.

UPS- appi. Kell on 03:22 ja ületasime kogemata Norra-Soome piiri. Oleme täiesti segaduses. Pidasime auto kinni ja mõtleme, mis nüüd edasi saab :O?

03:35 peale pikki läbirääkimisi võtsime vastu otsuse olla Soomes edasi :).

04:36 Tõnis püüab jätkuvalt vaateid. Mina vässa ja unistan kala söömisest. Peatasime auto kinni ja parkisime suhteliselt tee äärde, sest väikeseid kõrvalteid lihtsalt ei olnud.

Õues +0 C. Rekord! Mina magamiskotti magama ja Tõnis „kalale“.

28.07.06

Äratus kell 10:00. Alta lähedal tegime peatuse ja „ostsime“ ühest puhkekeskusest 2 h sauna 100 NOKi 2 inimest. Tund aega ootasime, et saun soojeneks ja siis ronisime lavale. Külm hakkas. Sooja ei olnud kuskil. Tuli välja, et kuskilt kilbist oli saun välja lülitatud ja no siis ootasime natuke veel enne kui sooja hakkas tulema. Vedelesime täiega- olime ju ikkagi peale sellist matka ära teeninud natuke puhkust ja pesu.

Ilm oli ilus, päike paistis ja kohati olid kohalikud ainult T-särgi väel ja lühikeste pükstega. Sooja ca +11 C. Kell 16-19 magasime päikese käes.

Tõnise märkmed ja parandused minu teksti kohta:
Päikese käes sooja siiski pea +16 C. Taga-saam magas vahepeal palja ihuga- mida iganes ta selle all mõtleb:P

Kersti õppis autos kohvi jooma. Sõidu pealt veel ei oska, aga küll ta õpib J.

Tõnis arvas, et tal hakkab ilusatest vaadetest aitama. Mina pole selles veel päris veenudnud:P. Jätkuvalt, kus iganes me auto kinni peame, jookseb ta fotokaga igas suunas ja klõpsib kõike. Isegi kui me sõidame, siis pidevalt leiab ta midagi, mille pärast peatuda. Mina enam ei jõuaJ

Kersti sõitis autoga mööda mägesid- küll ma olen tubli.

2 muffinit + 2 kohvi = 40 NOKi.

Kell 23:41 sooja + 9 C ja asume Olderdaleni kandis ümbritsetud mägedest ja nende lumistest tippudest. Päike jätkuvalt paistab ja mul oli ilge isu Tõnisele peksa anda, sest ta ei oska autoga sõita ja tahab teelt kogu aeg välja sõita. No on vaja kogu aeg kael kookus igale poole passida- arumaisaa! Tõnis täpsustab minu kirjapandut: Ei oska sõita ja vaateid nautida samal ajal. Kord kisub auto vastassuunda, siis jälle rajapiirdesse ..ja nii kogu aeg.

Kell 23:54 Olderdalenis.

Tuesday, April 3, 2007

27.07.2006

Jõudsime Honningsvagi ja nägime Rimi silti. Suure hurraaga läksime vaatama, et mis seal teistmoodi. Mis hinnad jne?

Leidsime Hansacandle tikud- oli see vast avastus. Vahva igatahes ja tundsime end uhkete eestlastena.

Honningsvag oli väike linnake, kahel pool teed väikesed poed- turistilõksud. Muidugi läksime ka meie õnge, sest alati ju leiab midagi, mille peale raha kulutada. Samuti arvas Tõnis, et talle on kindlasti mütsi vaja. Küll ta proovis igasuguseid pähe, üks hullem kui teine. Kokkuvõttes mütsi me ei saanudki, aga see eest sain mina kõvasti naerda.

Ostsime hoopis endale metallist joogipudelid (39 NOKi tk) ja väikese märkmiku ( 19 NOKi), kuhu kirja panna meie reisiseiklused. Ostsime ka kaardi Knivskjelloddeni (50 NOKi), kus mõtlesime ette võtta ühe 18 km matka.

Sõit jätkus „maailma lõppu“ Nordkappi. Käisime väravate taga ja vaatasime kaugelt tohutu suurt haagisteparki ja ei pidanud vajalikuks nendega liituda vaid asuda omapäi Knivskjelloddeni (sometimes considered the northernmost point of the entire continent of Europe) poole.

Startisime kell 17:00. Eelnevalt toimus autos ettevalmistamine. Mina ajasin endale kolm paari pükse jalga ja paarsada kampsunit. Tõnis tegi sel ajal meile võileibu kaasa. Tööjaotus missugune!!

Ilm oli ilus. Selline +3 C, uduvihm ja aru-ära-viiv-tuul. Nendesse oludesse sobivad jalavarjud olid meil ka olemas- tossud! Tõnisel oli vist tossus isegi õhuauk, et lämbeks ei läheks :P. Pähe pani ta nokamütsi ja seljakotti pakkis igaks juhuks kaasa salli.

Ei saa jätta märkimata ühte olulisemat asja nagu julgestusnaps! Tõnis sundis mind võtma pudelist paar lonksu (oh issand mis) konjakit.

Suundusime parkla servas olevat kaarti lugema ja vaatasime, et me polnudki seal ainukesed lollid, ca 6-7 autot oli veel. Tõnis luges hoolega kaarti ja mina tegelesin konjaki põletamisega (loe: lällasin). Tõnis kaardi lugemisest targemaks ei saanud, aga see eest ajas minul tarkus üle ääre.

Ümber parkla oli vesine, kivine, porine maa. Ei näinud meie mingit rada, vaid hakkasime nagu siilid udus astuma. Mõlemal olid kinnaste asemel sokid kätte tõmmatud ja minul lisaks käed ees nagu kuutõbisel ja irvitades, et küll sokid meile teed näitavad. Ja näe imet, näitasidki.

Avastasime, et väikesed kivikuhilad märgistavad rada. Minul oli jätkuvalt väga lõbus ja Tõnis tegeles minu üle irvitamisega. Samas oli tore, et ta ei seganud mul iseendast vaimustuses olemistJ. Ma arvan, et ma mulisesin, loopisin vaimukusi ja itsitasin piisavalt palju, et tal oli raske mulle vahele saada.

Päris varases staadiumis sai Tõnis selgeks, et nokamütsist ikka on vähe, mis vähe. Püüdis seal salli mässida ümber pea, aga pidi ise kogu aeg seda ka kinni hoidma. Mehed noh! Kus viga näed laita, seda mine ja laida- mida ma ka tegin. Mässisin talle salli ümber nagu titele mähkmed ja tulemus oli suurepärane. Tõnis nägi välja nagu vanamutt. Jumal tänatud, et ta ise ennast sel hetkel kõrvalt ei näinud :D

Muidugi õnnetus meil mõlemal jalad märjaks saada juba esimesel kilomeetril. Vahet polnud, kas olid rajal poris või kõrval rohus, kus vajusid ilusti 2-3 cm vee sisse. Peale 2-3 km jäi ka minu suukene vaiksemaks ja vaiksemaks.

Need vähesed inimesed, kes meile vastu tulid, tervitasid. Nii lahe. Ühed kanged mehed isegi möödusid meist. Meie Tõnisega ainult vahtisime kadedusega nende vinget varustust, kuidas nad läbi vee marssisid, samal ajal kui meie ühelt kivilt teisele hüppasime.

Mägedest üles- alla käies ja mööda libedat kiviklibu väsisid jalad ikka päris kiiresti. Alla minnes varbad olid surutud tossuninasse ja võttis mammud päris hellaks. Kuskil 5 km peal tuli ka pool talda ära, mis sai meeneks tasku pistetud.

Viimased paar kilti minna oli juba paras väsimus peal, mis aga energiat andis oli teise inimese peale vihastamine. Mehed on ikka nagu poisid ja peavad tõestama, mida kõike nad suudavad, nii ka Tõnis. Knivskjelloddeni tõusu oli võimalik võtta, kas offroad ja otse üles või siis mööda rada ja natuke laugemalt. Ja nii see Tõnis ära kadus. Kuna mägi oli piisavalt kaljune, lõhedega, suur, siis ma ei teadnud, kas ma Tõnise pärast ka üles leian. Telefoni kaasas ei olnud ja ei tahtnud istuda kuskil nagu tolvan ja oodata, mis temaga juhtunud on või, kas on juba poolel teel tagasi auto juurde. Turnisin ka siis otse üles ja nägin teda seal põhjapõtradega kappamas ja pildistamas. Loogiline, et kõigepealt tegin talle peapesu ja siis alles tundsin uhkust, et olen kohal ja vaade oli vägev. Istusin kivi peale, Tõnis „kattis laua“. Ähkisin ja mugisin süüa. Õnnelik ja nälgas.

Tagasiteel oli hull udu, mis lausa ehmatas. Eriti kui nägid endast ca 500 m kaugusel erinevates suundades kivikuhilaid. Milline võtta, milline jätta? Sisse tallatud rada ka ei olnud, vaid ainult kiviklibu. Igatahes ca 22 aeg jõudsime tagasi auto juurde ja mina olin ikka süsi, mis süsi. Sel hetkel polnud maailmas taltsamat naist kui mina(A).

See järel kiskusime teineteiselt riided ära ja seksisime metsikult, väsimatult hommikutundideni... Hehee, seda te loodate jah! Tegelikult vahetasime märjad- higistatud riided kuivade vastu ja hakkasime tagasi sõitma, sest majutust ei hakanud seal otsima ja telki poleks kuskile panna olnud nii kui nii. Ega +5 kraadiga ei oleks tahtnud seal telkida ka- mina vähemalt mitte.

Jällegi tunnel ja rahakott 186 NOKi võrra kergem. Sõitsime öösel 02-ni ja siis parkisime ja jäime autosse magama.

Tuesday, March 27, 2007

Noppeid reisipäevikust

Kahjuks ei märganud esimestel päevadel reisipäevikut kirjutama hakata, seega alustan 26.juulist. Eks siis hiljem kui kõik kirjas mõtlen esimese osa ise välja.

26.07.2006

Täpselt kell 16:57 õnnestus politseil meid tabada 116 km/h. Lubatud kiirus oli 100 ja nii ei jäänud ka trahv 100 eurot tulemata. Meie aga hingasime kergendatult, sest natuke enne kinnipidamist oli nii ilus sirge tee (ilma kaasliiklejateta), kus sai ka 160 km/h sõita.

Muidugi oli see mõtlematu ja vabandusi ei ole, aga ....peale seda juhtumit hakkasime korralikeks.

Peaks vist lisama veel seda, et trahv on tänini maksmata (A).

Õhtul jõudsime Nordkapi tunnelini, mille läbimine maksis 186 NOKi. Õhtul otsisime ööbimiskohta, aga kuskil ei läinud õnneks. Kas oli kallis, oli täis või lihtsalt ei meeldinud. Kell oli ca 23 kui jõudsime Kistrandi. Kohe maantee ääres oli üks imelahe ja imeväike poolsaareke, kus pakuti turistidele võimalust ööbida saamitelgis.
Jaurasime ühe maja juurest teise juurde, kuna ei saanud aru, kes seda majutust siis pakub. Tõnis kõndis paar ust läbi ja mingi väike nähvits lõuates tema sabas. Kui Tõnisel viskas koppa ja keeras ümber, et koera ära ehmatada, siis seda agaramalt ja kurjemalt see haukus. Kuna oli suht hiline kellaaeg ja väga vaikne, siis arvata oli, et vee ja mägede vahel tuli päris võimas "heli".

Lõpuks saime siis õige inimese (saami) kätte, kes näitas ja tutvustas meile osme. Mina muidugi polnud erilises vaimustuses, sest kell oli palju ja väljas oli väga jahe. Pisike onnike oli suhteliselt madal, pime ja külm. Püsti seista seal ei saanud, aga küürakil käies oli täitsa ok.

Tõnisel oli selline lapselik vaimustus näkku kirjutatud, et mul tõesti ei olnud südant talle öelda, et see pole minu unistuste ööbimiskoht. Mees peab ju olema õnnelik:P
Ronisime siis kolmekesi muldonni ja saamionu tegi tule üles (mitte küttepuudest vaid lauajuppidest), kuid sooja asemel tuli sealt ainult tossu. Istusime siis "tossu" ümber ja saamionu rääkis meile lugusid, saamilugusid muidugi mõista. Mida rohkem tuli tossu, seda madalamaks vajusime meie, lootes natukenegi värskemat õhku hingata.
Meie Tõnisega vahtisime ammuli sui saamile otsa ja mõtlesime, et küll on lahe. Päris saam ju ikkagi!

Enne magama jäämist tõime hunniku lauajuppe lõkke äärde, et vajadusel "tossuga" sooja saada. Magasime põdranahkadel, mis olid päris mõnusad. Mina olin tulele lähemal, kuna olen juba kord selline külmaharakas. Sellest tulid ka meie hilisemad hüüdnimed: mina olin esi-saam ja Tõnis taga-saam.
Ööst mäletan, aga nii palju, et tegelesin magamise asemel tossutamisega:P. Riiete ära võtmisest ei tasunud rääkidagi, sest Põhja- Norra öö on ikka päris jahe.
Hommikul tulime onnist välja ja nägime ise välja nagu põhjapõdrad, sest tuli välja, et nahkadel, millel me magasime oli karv lahti. Ja minul oli must fliis, enne kui magama läksin!!!

Igatahes oli see elamus omaette ja mul on hea meel, et see sai teoks- suuresti tänu Tõnisele!